Laihdu pysyvästi ja nauti elämästä.

Zone-dieetti

  • Johanna / Artikkeli päivitetty 7.3.2019

Zone-dieet
Lukijoiden arvosana tälle dieetille:

Zone-dieetin on kehitellyt ravitsemistieteilijä Barry Sears, joka halusi koostaa itselleen sydänsairauksia ehkäisevän ruokavalion. Hän on myös kirjoittanut aiheesta lukuisia hyvin myyviä kirjoja.

Zone-dieetti pyrkii pitämään ruokavalion sisältämät ravintoaineet seuraavissa arvoissa: hiilihydraatteja 40 prosenttia, rasvaa 30 prosenttia ja proteiinia 30 prosenttia. Dieetin lanseeraama Zone-tila tarkoittaa elimistön tilaa, jossa hormonitaso ja verensokeri ovat tasapainossa. Jos tasapaino ei pysy Zone-tilassa, paino nousee.

Sears on todennut, että jos hiilihydraatteja nautitaan liian paljon, elimistö tuottaa  insuliinia liikaa. Tämä voi taas aiheuttaa tarpeen joidenkin ruoka-aineiden ahmimiseen. Lisäksi kun insuliinia tuotetaan liikaa, se muuttaa kehon ylimääräiset hiilihydraatit rasvaksi, joka varastoituu muun muassa reisiin, vatsaan ja pakaroihin. Hiilihydraattien määrän rajoittaminen ja sen tasapainottaminen nauttimalla noin 100 grammaa vähärasvaista proteiinia joka aterialla, veren insuliini- ja glykagonitasot saadaan pysymään tasapainossa. Glykagoni-hormonia tuotetaan haimassa ja se nostaa veren sokeripitoisuutta. Tätä suositusta seuraamalla ihminen nauttii vähemmän kaloreita, nälkä pysyy hallinnassa ja paino putoaa. Dieetti suosittelee myös, että aterioilla ei nautittaisi yli 500 kaloria eikä välipaloillakaan yli 100 kaloria.

Kuten useassa muussakin dieetissä, tässäkin suositellaan säännöllistä liikuntaa.

Plussat

– Dieetin omilla ruokayhdistelmillä kaloreita ei tarvitse laskea

Miinukset

– Tiettyjen ruoka-aineiden yhdistely ja suosituksissa pysyminen voi tuottaa ongelmia
– Ruokien valmistus vie aikaa
– Joidenkin ruoka-aineiden yhteydessä suositellaan nautittavaksi ravintolisiä

Mitä mieltä olet? Anna oma arviosi tai kirjoita alle kommentti:

Kirjoita kommentti