Laihdu pysyvästi ja nauti elämästä.

New York -dieetti

  • Johanna / Artikkeli päivitetty 7.3.2019

Lukijoiden arvosana tälle dieetille:

New York -dieetti perustuu ruokavalion proteiinien lisäämiseen ja hiilihydraattien vähentämiseen. Dieetti on kolmivaiheinen, jonka kurinalaisimmassa ensimäisessä osassa yhdistetään tiukka ruokavalio-ohjelma 45-90 minuutin päivittäiseen liikuntaan. Lisäksi ruoka-aineita seuraavista kuudesta ruoka-aineryhmästä ei sallita: maitotuotteet, leipä, hedelmät, makeat herkut, useimmat rasvat (ja alkoholi). Dieetillä suositellaan erityisten proteiinipirtelöiden nauttiimista. Ensimmäistä vaihetta suositellaan toteutetavaksi ainakin muutama viikko tai pidempään, jotta painonpudotus saadaan kunnolla käyntiin.

Kun New York -dieetti on edennyt toiseen vaiheeseen, sallitaan yhden hiilihydraattipitoisen aterian nauttiminen päivässä joko aamiaiseksi tai lounaaksi. Kolmatta vaihetta onkin sitten tarkoitus noudattaa koko loppuelämän ajan neljän viikon esimerkkiruokalistan avulla. Dieetin ensimmäiset vaiheet ovat itsessään vähäkalorisia ja vähähiilihydraattisia perusdieettejä, joilla nautitaan melko vähän kaloreita.

Osassa New York -dieetin suosittelemissa liikuntaharjoituksissa käytetään palloa tai käsipainoja. Harjoitukset on mahdollista tehdä joko kerralla pidemmän harjoitusekerran aikana tai pienemmissä, noin kymmenen minuutin osissa.

Plussat

– Tähtää muutoksiin, jotka säilyvät koko loppuelämän
– Luottaa myös runsaaseen liikuntaan

Miinukset

– Radikaali kalorien ja hiilihydraattien karsiminen saattaa olla mahdotonta joillekin
– Liikunnan runsas lisääminen voi olla vaikeaa, niille jotka eivät ole aikaisemmin harrastaneet liikuntaa
– Dieetin ykkösvaiheen liian pitkä jatkaminen altistaa kalsiumin joidenkin vitamiinien puutteelle

Mitä mieltä olet? Anna oma arviosi tai kirjoita alle kommentti:

Kirjoita kommentti