Laihdu pysyvästi ja nauti elämästä.

Nutrilett-kokemuksia: 9 kiloa pois neljässä viikossa (testaajamme täydellinen opas)

  • Mira / Artikkeli päivitetty 1.7.2019 / 4 kommenttia

Nutrilett VLCD -dieetti
Lukijoiden arvosana tälle dieettituotteelle:

Testasin Nutrilett VLCD -kuuria 3 + 1 viikkoa, jonka aikana paino putosi 9 kiloa. Toteutin täysnutrauksen eli käytin pelkkiä Nutrilett-tuotteita, joita tuunasin vähähiilihydraattisilla ruoka-aineilla silloin tällöin. Lopuksi siirryin 1 500 kalorin osanutraukseen viikoksi.

Olo oli alussa hieman heikko, mutta muuttui selvästi heti ekalla viikolla. Olin energisempi, nukuin paremmin ja näytin kuulema muutenkin hehkeältä 🙂 Erityisesti nopea painon putoaminen motivoi jatkamaan.

Kaiken kaikkiaan erittäin onnistunut dieetti!

Lue koko juttu, miten kuurini onnistui:

Missä kunnossa sinun pitää olla, jotta voit aloittaa Nutrilett VLCD -kuurin?

Tämä on erittäin tärkeää, sinun pitää olla terve ei flunssaa, yskää tai muutakaan sairautta dieetin aikana! Lisäksi diabetes, raskaus, imettäminen tai jokin aineenvaihdunnan sairaus vie valitettavasti sinulta kaikki mahdollisuudet mennä ketoosiin Nutrilett VLCD -tuotteiden avulla. Erittäin niukkaenergiaista ruokavaliota ei suositella myöskään lapsille, nuorille tai vanhuksille.

Kuten voit kuvitella, kuuri ottaa voimakkaasti kunnon päälle. Kalorimäärät ovat todella pieniä ja jos olet tottunut syöpöttelemään rekkamiehen annoksia, ensimmäiset päivät saattavat olla raskaita. Vastapainona voit odottaa, että paino putoaa nopeasti.

Mutta viimeistään neljännen päivän tienoilla helpottaa!

Dieettiohjelmani koostui kolmen viikon täysdieetistä ja yhden viikon palautumisesta. Ensimmäisessä osassa nautin pääasiassa Nutrilett-tuotteita, joita tuunasin hieman mausteilla ja kasviksilla. Viimeisellä viikolla jatkoin pussikeittojen syömistä, mutta lisäsin tuunausaineksia, kuten vähärasvaista kanaa ja kalaa. Kalorimäärä oli silloin noin 1500 kcal per päivä.

Dieettiohjelma Nutrilett-tuotteista

Ketoosi alkaa, elämä hymyilee ja paino putoaa

Aluksi koin nälkää ja toisena päivänä hienoista päänsärkyä ja väsymystä. Neljäntenä päivänä olo kuitenkin parani kuin taikaiskusta ja viikon päästä olin jo täysin tottunut pieneen ruokamäärään.

Itse asiassa en ole koskaan aikaisemmin kokenut ketoosia ja täytyykin sanoa, että yllätyin iloisesti. Enää ei ollut nälkä, olo oli energinen ja nukuin pitkästä aikaa hyvin. Perushuonona nukkujana erityisesti tämä tuntui ihanalta. Aamulla herääminen oli mukavaa ja tuntui kuin olisin voinut juosta maratoonin.

Silloin tällöin tunsin lievää huimausta, mutta se meni ohi muutaman suolakurkun viipaleen voimalla. Olen syönyt suolakurkkua myös muilla dieeteillä ja se on aina parantanut oloa.

Suolan käyttöä kannattaakin seurata. Yleensä väsymys ja huimaus menee ohitse, kun tankkaa jokusen merisuolarakeen tai muuta vähähiilihydraattista ja suolaista naposteltavaa.

Olet varmasti kuullut, että ketoosissa hengitys haisee? Se on totta ja kannattaakin huolehtia suun hygieniasta esimerkiksi suuvedellä. Jos kukaan ei kehtaa sanoa sinulle hajusta, etkä muuten huomaa sitä, voit parhaiten varmistaa ketoositilan apteekista ostettavilla Ketostix-testiliuskoilla.

Myös raudanmaku suussa, näläntunteen häviäminen ja ylienergisyys kielii muuttuneesta tilastasi.

Veden määrä tuntui aluksi valtavalta. Itse en ole koskaan ollut mikään tankkaaja ja dieetin ohessa pitikin opetella kokonaan uusi tapa juoda. VLCD-paaston aikana pitää juoda paljon vetta – ainakin 2–3 litraa päivässä. Se auttaa esimerkiksi pitämään nälän tunnetta ja päänsärkyä loitolla sekä parantaa vatsasi toimintaa.

Ja erityisesti – veden juominen vähentää nesteen kertymistä elimistöön. Kuullostaa oudolta, eikö? Vesi tosiaan poistaa kehosta nestettä kerryttäviä suoloja. Puhumattakaan muista kuona-aineista ja myrkyistä.

Vesipullosta tuli siis läheinen kaveri ja vessassa piti juosta aika usein.

Tarvitset kuitenkin myös tiettyjä suoloja dieetin aikana. Ja tässä onkin hyvä suolan saantivinkki, korvaa osa vedestä vissyllä. Erityisesti Lidlin Saskia -kivennäisvesi on hyvää, sillä siinä on laihduttajan tarvitsemaan natriumia.

Kalorittomat juomat, kuten vissyvesi sopivat laihdutukseen

10. päivä ja paino pudonnut 4 kiloa!

Vaalla on kiva käydä, kun tuntuu että paino putoaa ihan silmissä. Hieman intoa laskee se, että alussa paino putoaa osittain nesteiden poistumisen vuoksi. Fiilistä voi nostattaa kokeilemalla vaatteita, jotka ovat menneet pieniksi ja todeta, että ne sopivat taas!

Tällä menolla kesähousutkin mahtuvat kohta jalkaan.

Menin töihin talvilomalta ekan dieettiviikon jälkeen ja kiitin mielessäni itseäni, että tuli valittua loma paaston aloitusajaksi. Päivät 34 menivät kuin sumussa, eikä keskittymisestä olisi tullut mitään.

Varsinkin jos teet tarkkuutta vaativaa työtä, VLCD-dieettiä ei kannata aloittaa kuin vasta extrapitkän viikonlopun jälkeen.

Yleisesti ottaen paino putoaa ensimmäisellä viikolla noin 34 kiloa. Laihtumista voi tehostaa juomalla vettä noin 3 litraa ja kävelemällä paljon. Mitä nopeammin kulutat kehosi vanhat hiilihydraattivarastot loppuun, sen nopeammin ketoosi alkaa.

Voiko dieetin aikana harrastaa liikuntaa?

Ehdottomasti. Ja kevyt liikunta, kuten kävely, pyöräily tai uinti, on aina hyväksi.

Koeta pitää jäitä hatussa raskaan liikunnan ja treenauksen suhteen. Dieetin tuoma energinen ja kevyempi olo saattaa siivittää sinut turhan raskaisiin suorituksiin. VLCD-dieetillä saatava kalorimäärä on niin pieni, että siitä ei periaatteessa riitä raskaampaan liikuntaan tarvittavaa lisäpanosta. Sinun on hyvä tunnustella oloasi ja jos energiaa riittää, voit toki kokeilla nopeatempoisempaan liikkumista.

Liikkumisen jälkeen voit tarvittaessa nauttia pienen proteiinilisän, kuten tonnikalaa vedessä, nahatonta ja vähärasvaista kanaa tai kalkkunaa. Itse olen syönyt raejuustoa, joka on myös hyvä vähähiilihydraattinen proteiinilisä.

Jopa ilman liikkumista voit lisätä ruokavalioosi 20 grammaa lisäproteiinia, joka vastaa noin 90 grammaa tonnikalaa vedessä.

Millaisia makuelämyksiä on luvassa?

Olen nyt täysin rehellinen sinulle, Nutrilett-tuotteet eivät ole mitään gourmetherkkuja. Jos olet ruoasta nautiskelija, Nutrilett-ateriat saattavat olla aluksi vaikeasti nieleskeltäviä.

Onneksi sarjassa on useita eri makuja, joista varmasti löytää oman maun mukaisia aterioita. Tällä hetkellä valikoimissa on:

Suolaiset VLCD-keitot

  • Kermainen kasviskeitto (vähälaktoosinen)
  • Red Curry -thaikeitto
  • Kermainen kanakeitto

Makeat VLCD-pirtelöt

  • Mansikkapirtelö (vähälaktoosinen)
  • Banaani-karamellipirtelö
  • Suklaapirtelö (vähälaktoosinen)
  • Mustikkarahkapirtelö (vähälaktoosinen)
  • Vadelmarahkapirtelö (vähälaktoosinen)

VLCD-juomat

  • Kookoksenmakuinen kaurajuoma (vähälaktoosinen)

Älä kuitenkaan osta maistamatta kymmeniä kappaleita jotakin makua, josta luulet tykkääväsi. Makuelämys voi olla erilainen, mihin olet tottunut tavallisten pussikeittojen suhteen.

Parempi idea on valita setti erilaisia makuja ja testata ne. Kun olet löytänyt omat makusi, dieettikin sujuu mukavammin. Yökkiminen jokaisen ruoan alussa ei motivoi kovin tehokkaaseen laihdutukseen.

Itse en ole kovin nirso ja lähes kaikki suolaiset keitot menivät alas. Oma suosikkini on punainen thaikeitto ja makeista banaani-karamellipirtelö sekä suklaapirtelö. Jälkimmäistä olisin voinut sokerihiirenä vetää loputtomasti.

Mutta makuasiat ovat tosi henkilökohtaisia ja sinä voit pitää jostain aivan muusta mausta. Jos rakastat makeaa, on myös täysin mahdollista vetää koko kuuri lävitse pirtelöillä ja muilla makeilla aterioilla.

Nutriletilla oli aikaisemmin saatavilla aloituspakkauksia, joissa oli lajitelma erilaisia makuja. Nyt niitä voi löytää enää satunnaisesti joistakin kaupoista. Varmista kuitenkin, että päiväys on voimassa, jos aiot ostaa sellaisen.

Voiko aterioita tuunata?

Kyllä voi ja se on jopa suositeltavaa. Suolaiset keitot ovat aika litkuja ja kun saat niihin edes jotain pureskeltavaa, niiden nauttiminen on mukavampaa. Esimerkiksi näitä voi käyttää:

Kasviskeittoon voit lisätä paprikaa, sipulia, valkosipulia, chiliä ja tietysti mausteita, kuten sitruunapippuria.

Kanakeittoon voit lisätä pakastepinaattia, currytahnaa ja muita mausteita sekä tuoreita yrttejä.

Thaikeittoon voit lisätä esimerkiksi kevätsipulia, katkarapuja tai raejuustoa. Lisämausteita ei mielestäni tarvita.

Jos haluat paksumpaa keittoa, lämmitä sitä mikrossa noin minuutti lisää.

Lisäksi hauska idea on tehdä Nutrilett-jauheista pyöryköitä ja pihvejä. Reseptejä löydät täältä.

Pirtelöihin voit lisätä rasvatonta maitorahkaa. Niihin ei suositella lisättäväksi kovin paljon marjoja tai hedelmiä, koska niissä on runsaasti hiilihydraatteja. Muutama marja ei kuitenkaan ole pahasta. Ja käytä aina kylmää vettä. Parhaimman tuloksen saat sheikkerillä tai sauvasekoittimella.

Muita VLCD-kuurille sopivia ruoka-aineita, jotka eivät helposti vaaranna ketoosia, ovat esimerkiksi:

Porkkana: 32,7 kcal. Proteiini 0,6 g (100 g)
Kurkku: 11,3 kcal. Proteiini 0,7 g (100 g)
Parsakaali: 35 kcal. Proteiini 4,6 g (100 g)
Kukkakaali: 24 kcal. Proteiini 1,8 g (100 g)
Varsiselleri: 12,7 kcal. Proteiini 1,1 g (100 g)
Chili: 45,2 kcal. Proteiini 2 g (100 g)
Herkkusienet: 15 kcal. Proteiini 2,1 g (100 g)
Vihreät herneet: 73 kcal. Proteiini 5,1 g (100 g)
Inkivääri: 8,2 kcal. Proteiini 0,2 g (10 g)
Sitruuna ja lime: 32,9 kcal. Proteiini 0,6 g (100 g)
Punaviinietikka ja balsamico: 13,4 kcal. Proteiini 0 g (10 g)

Mitä muuta voin syödä?

Lista ei ole kovin pitkä. Normaaliannos (naiset 5 ja miehet 6 pussia päivässä) Nutrilett-tuotteita antaa sinulle tarvittavat kalorit, mutta voit syödä lisänä kasviksia aika vapaasti. Esimerkiksi 100 grammassa pakastevihanneksia on vain 30 kilokaloria. Voit myös ottaa pieniä proteiinilisiä, kuten vaikkapa tonnikalaa vedessä.

Lisäksi voit tuunata keittoja pienillä määrillä lisäaineksia, joista mainitsin aikaisemmin.

Kahvia, teetä ja kalorittomia limuja voi juoda miten haluaa. Maidon kanssa pitää olla varovainen, mutta voi sitä kahviin lorauttaa. Rasvatonta tietenkin.

Entä jos vatsa ei kestä tällaista menoa?

Älä huoli, yleensä pelkästään riittävä kalorittomien nesteiden nauttiminen saa vatsasi takaisin raiteille. Mutta jos haluat tehostaa suoliston toimintaa, voit nauttia lisänä vihanneksia ja juureksia sekä kalorittomia kuitulisiä. Näitä ovat esimerkiksi vehnänleseet, psylliumsiemenkuorijauhe (Fiberhusk), perunakuitujauhe (Pofiber) ja sokerijuurikashiutaleet (Fibrex).

Itselläni juuri nuo Fibrex-hiutaleet auttoivat kivasti pieneen ummetukseen.

Mitään vatsalle tarkoitettua lääkevalmistetta (kuten Levolac) tai Detox-tuotteita ei kannata nauttia VLCD-dieetin aikana. Vatsan pitää pystyä imeyttämään kaikki kivennäisaineet ja vitamiinit.

Mitä tämä ihanuus sitten maksaa?

Pussien hinta saattaa tuntua kovalta, mutta mietipä tätä; kun ruokakaupasta ei tule kannettua herkkuja tai edes tavallista ruokaa itsellesi niin sieltä puolelta tulee sitten säästöä vastaavasti. Periaatteessa saat puolikkaan ravintolalounaan hinnalla koko päivän ruoat! Ei paha, vai mitä?

Tietysti sinun pitää laskea mukaan lisäravinteet. Vaikka pusseissa sanotaan olevan kaikki tarvittavan, niin itse ainakin otin mukaan kalöljykapselit, 12 hyvälaatuista monivitamiinipilleriä ja D-vitamiinin.

Entä täysnutrauksen jälkeen?

Onneksi olkoon, jos olet päässyt tavoitteeseesi ja vienyt lävitse Nutrilett VLCD -kuurin! Painosi pitäisi nyt olla tippunut selvästi. Itselläni vaaka näytti kahdeksan kilon vajausta aikaisemmasta.

Mutta mitä sitten pitäisi tehdä, että painosi myös pysyy saavutetussa määrässä tai jopa jatkaa putoamista!

Tämä on hyvin tärkeää lue jatko erittäin tarkkaan!

Kokemastasi ei ole mitään hyötyä, jos nyt jatkat entiseen malliin. Tiedän kuitenkin, että herkuista on vaikea kieltäytyä. Eikä se ole tarkoituskaan. Elämästä pitää nauttia ja herkullinen ruoka on osa sitä.

Mutta elämä on myös sitä, että usein kuurin jälkeen paino alkaa nousemaan ja palaa entiselleen.

Nyt kerron tavan, jolla olen pystynyt pitämään kurvini kohdillaan ja painokäyrän putoamissuunnassa.

Vastaus on osanutraus

Se tarkoittaa sitä, että korvaat osan päivän aterioistasi Nutrilett-ateriankorvikkeilla tai jollain muilla korvikkeilla.

Voit esimerkiksi korvata 13 ateriaa päivässä Nutrilett-tuotteilla, jolloin kalorinsaantisi pysyy alhaisena, mutta et enää ole ketoosissa. Pelkästään yhdenkin aterian korvaaminen Nutrilett-pirtelöllä tai -ateriapatukalla saa sinut laihtumaan, jos et muilla aterioilla tankkaa kuin hullu.

Kun olet lopettanut täysnutrauksen sinun kannattaa jatkaa kevyesti, ettei vatsasi mene sekaisin normaalista ruoasta. Korvaa silloin aluksi kaksi ateriaa ateriankorvikkeilla ja viikon päästä voit jatkaa yhdellä korvikkeella per päivä. Näin saat päälle sopivan rytmin VLCD-ruokavaliosta uuteen, vähäkaloriseen syömistapaasi.

Nutrilett VLCD -ateriassa on runsaat 100 kilokaloria per ateria ja ateriankorvikkeissa se on kaksinkertainen, eli runsaat 200 kcal. Joka tapauksessa saat aterioista molemmissa tapauksissa juuri sopivan määrän vitamiineja sekä kivennäisaineita ja runsaasti proteiinia. Eli pysyt oikeilla raiteilla vaikka aterian kalorimäärä on minimissä.

Voit itse säädellä ateriankorvikkeiden määrää seuraamalla painosi kehittymistä. Jos suunta on väärä, korvaa kaksi ateriaa korvikkeilla ja jos painosi pysyy sopivissa mitoissa, pysyttäydy yhdessä korvikkeessa. Voit myös korvata yhden aterian silloin tällöin Nutrilett-patukalla tai -juomalla.

Välipalapatukat auttavat laihtumaan

Idea on, että säätelet painoasi pysymään oikeassa suunnassa ateriankorvikkeiden avulla.

Jos VLCD-dieetin ateriat eivät ole iskeneet tulta makuhermoissasi, ateriankorvikkeet maistuvat huomattavasti paremmilta.

Tykästyin erityisesti Nutriletin Sitruuna-juustokakkupatukkaan ja Mochaccino-juomaan 🙂

Kun löydät omat makusi kannattaa ostaa isompi pakkaus kerralla, niin ne tulevat halvemmiksi. Hankin omani Hyvinvoinnin.fi-verkkokaupasta, jossa näyttäisi olevan suurin valikoima Nutrilett-tuotteita tällä hetkellä.

Lisäksi Fiksuruoka.fi-sivustolta löytää aika usein todella halpoja Nutrilett-tuotteita. Katso, ettet osta liian nopeasti vanhenevia tuotteita.

Nutrilett-ateriankorvikkeita on saatavilla seuraavasti tällä hetkellä:

Smoothiet

  • Nordic Berries -smoothie (vähälaktoosinen)
  • Berry Boost -smoothie (vähälaktoosinen)
  • Tasty Tropical -smoothie (vähälaktoosinen)
  • Mochacchino-juoma (vähälaktoosinen)
  • Suklaajuoma (vähälaktoosinen)

Sekä lisäksi 10 erilaista ateriapatukkaa. Suolaisia aterioita ei ole korvikkeina.

Mitä mieltä olen tästä dieetistä?

Lyhyt Nutrilett VLCD -kuuri on hyvä tapa laihduttaa. Se katkaisee vanhat syömistottumukset ja auttaa valmistautumaan uusiin syömistapoihin ja -tottumuksiin. Nutrilett-tuotteet sisältävät kaikki elimistön tarvitsemat ravintoaineet, joten ruokailua tai ruoka-aineiden sisältöä ei tarvitse suunnitella.

Itse koin mukavimmaksi juuri helppouden pussi tai juoma kerrallaan eikä kaloreita tarvitse laskea. Ruoan pureksimista kyllä hieman kaipasin.

Ketoosi oli ihana kokemus jäin melkein koukkuun siihen. En ole ikinä voinut niin hyvin kuin ketoosin aikana. Kunhan alussa kestää muutaman ikävämmän päivän, niin loppudieetti menee kuin siivillä. Ja tuloksia tulee!

Olen nyt siirtynyt normaaliin ruokavalioon ja vähintään kerran viikossa nappaan yhden ateriankorvikkeen joskus voi mennä patukka neljänäkin päivänä viikossa. Paino on pysynyt loivassa, mutta mukavassa alamäessä. Lisäksi ulkoilen kävellen 23 kertaa viikossa ja käyn uimassa kerran viikossa. Herkkuja voi syödä, mutta maltilla.

Kaiken kaikkiaan erittäin onnistunut dieetti, jota voi suositella lämpimästi.

Mitä mieltä itse olet? Oletko aikonut kokeilla VLCD-dieettiä tai ehkä sinulla jo on Nutrilett-kokemuksia? Olisin iloinen, jos jättäisit kommentin tähän alapuolelle.

Paljon tsemppiä laihduttamiseen, Mira 🙂

Anna oma arviosi artikkelista:

4 kommenttia

  1. Kristiina K 25.4.2019 klo 08:47

    Nutriletillä lähti viime vuonna 12 kiloa ja kokeilen ehdottomasti uudelleen

    • Juslin 18.5.2019 klo 13:13

      9kiloa pois mutta alku oli hankalaa.

  2. Malibu Sunrise 18.5.2019 klo 13:11

    Pidän aina reissuilla patukan mukana ihan vain kaiken varalta, ettei tulisi sorruttua roskaruokaan kun nälkä yllättää. Mielummin patukka, kuin hätäpäissä ostettu hampurilainen ja ranskikset.

  3. Sepeteus 1.7.2019 klo 11:15

    Muistakaa ettei diepeetikot saa alkaa tälläiseen dieettiin !

Kirjoita vastaus Peru vastaus





Palaudu nopeasti raskaan aterian jälkeen

Palaudu nopeasti raskaan aterian jälkeen

Viiden ruokalajin päivällinen. Pikaruokaa. Ylimitoitettuja jälkiruokia. Tässä vain muutamia niistä joka päivä kohtaamistamme haasteista, jolloin meidän olisi tarkemmin seurattava syömisiämme. Kaikkihan me syömme silloin tällöin Lue lisää: Palaudu nopeasti raskaan aterian jälkeen→

Periytyykö ylipaino vanhemmiltasi

Periytyykö ylipaino vanhemmiltasi?

Sinulla on äitisi silmät ja isäsi nenä - mutta voisivatko ylimääräiset kilosikin olla peritty vanhemmiltasi? Viimeisimmissä tutkimuksissa on löydetty linkki vanhempien ja heidän lastensa lihavuudelle. Lue lisää: Periytyykö ylipaino vanhemmiltasi?→

Syö terveellisemmin työpaikalla

10 tapaa välttää painonnousu työpaikalla

Tavallinen työpäiväkin saattaa saada painokäyrät sekaisin, kun napostelet jatkuvasti pientä välipalaa. Stressi voi saada sinut syömään roskaruokaa, jonka jälkeen et enää jaksa käydä salilla tai Lue lisää: 10 tapaa välttää painonnousu työpaikalla→

Diabetes ja laihduttaminen

Diabetes ja laihduttaminen

Yleisesti luullaan, että diabeetikko ei saa syödä hiilihydraatteja. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa, sillä lähes kaikki ruoat ja juomat sisältävät niitä. Nykyisen käsityksen mukaan diabeetikko voi syödä myös sokeria ja muita herkkuja. Lue lisää: Diabetes ja laihduttaminen→

Ovatko dieettijuomat terveellisempiä kuin tavalliset limsat?

Ovatko dieettijuomat terveellisempiä kuin tavalliset limsat?

Tavallinen Coca-Cola -tölkki sisältää noin 140 kaloria, mutta sen dieettiversio Coca-cola Zero vain yhden kalorin. Eikö valinta silloin ole päivän selvää? Ei ole - lue, miten oudosti kehosi toimii, kun juotat sille kevytlimsoja. Lue lisää: Ovatko dieettijuomat terveellisempiä kuin tavalliset limsat?→

Tanssi ja laihdu samalla

Juhlien selviytymisvinkki: älä vain juo vaan tanssi myös!

Kun ottaa huomioon, että vuodenvaihteen juhlissa saatavilla olevat herkut ovat yleensä todellisia kaloripommeja, ei ole vaikea arvata mitä ne tekevät vyötäröllesi. Lue lisää: Juhlien selviytymisvinkki: älä vain juo vaan tanssi myös!→