Vatsalihakset esiin -dieetti

Vatsalihakset esiin -dieetti

Kuuden viikon mittainen Vatsalihakset esiin -dieetti lupaa litteän vatsan ja keinot pysyä kunnossa lopun ikää. Men's Health -lehden päätoimittaja David Zinczenko kirjoitti "The Abs Diet" -kirjan vuonna 2004, ja se kipusi pian New York Times -lehden bestseller-listalle.

Dieetillä nautitaan kolme päivittäistä ateriaa ja kolme välipalaa, yhteensä noin 1 900 kaloria. Kaloreita ei siis nautita yhtä vähän kuin muutamalla muulla dieetillä, mutta osa niistä kulutetaan dieettiin kuuluvan liikuntaohjelman avulla. Välipalat pitäisi nauttia aina kaksi tuntia ennen varsinaisia aterioita.

Kaikilla aterioilla ja välipaloilla tulisi nauttia ainakin kahta ruoka-ainetta seuraavasta listasta, jotta rasvaa palaisi enemmän luonnon keinoin ja laihduttaja suojautuisi tehokkaammin loukkaantumisilta ja sairauksilta:

- Manteleita ja pähkinöitä
- Papuja ja palkokasveja
- Pinaattia ja muita vihreitä lehtivihanneksia
- Maitotuotteita (rasvatonta tai kevytmaitoa, jogurttia ja juustoa)
- Maustamatonta pikapuuroa
- Kananmunia
- Kalkkunaa ja muuta vähärasvaista lihaa
- Maapähkinävoita
- Oliiviöljyä
- Kokojyväleipää ja -hiutaleita
- Heraproteiinijauhetta
- Vadelmia ja muita marjoja

Hiilihydraattien, tyydyttyneiden ja transrasvojen, alkoholin ja paljon fruktoosia sisältävän maissisiirapin määrää rajoitetaan. Yhdellä aterialla viikossa saa syödä mitä haluaa. Ensimmäisillä viikoilla urheilu on vapaaehtoista, mutta viikoilla 3-6 tehdään 20 minuutin kunto-ohjelma kolmesti viikossa.

Plussat

- Dieetistä saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet: siihen kuuluu hedelmiä, kasviksia ja kokojyvätuotteita, ja tyydyttyneet rasvahapot ja transrasvat korvataan terveellisillä rasvoilla.
- Dieetin liikuntaohjelmassa keskitytään voimaharjoitteluun, reippaaseen kävelyyn ja vatsalihasliikkeisiin.

Miinukset

- Proteiinia nautitaan melko paljon eli kaksi grammaa jokaista painokiloa kohti. Dieettiohjeissa nimittäin väitetään, että lisäproteiinin ansiosta aineenvaihduntaa kiihdyttävä terminen vaikutus lisääntyy eli elimistö tuottaa tavallista enemmän lämpöä proteiinia sulattaessaan.

Jaa tämä sivu:

Arvostele tämä dieetti: 
Lyhyet ja kevyet

Liian nopea laihtuminen rasittaa elimistöä ja kudoksia, mikä voi johtaa ryppyjen muodostumiseen. Onkin viisainta laihduttaa maltillisesti ja vähitellen ja pyrkiä realistiseen, pysyvään ja terveelliseen laihtumiseen.