Välimeren ruokavalio

Välimeren ruokavalio

Välimeren ruokavaliomalli perustuu päivittäiseen liikuntaan ja noin 15 Välimeren alueen maan ruokaperinteeseen, jossa syödään yleensä paikallisesti kasvatettuja ja mahdollisimman vähän teollisesti prosessoituja ruokia; paljon tuoreita vihanneksia ja hedelmiä, leipää ja muita viljatuotteita – erityisesti kokojyvää, sekä perunoita, papuja, pähkinöitä, siemeniä ja oliiviöljyä.

Myös maitotuotteiden, kuten jogurtin ja juuston, sekä kalan, siipikarjan ja kananmunien kohtuullinen nauttiminen on mahdollista. Makeisia ja kalaa, siipikarjaa, kananmunia syödään vain kerran viikossa ja punaista lihaa kerran kuukaudessa. Viiniä saa nauttia aterioilla kohtuudella (yli puoli pullollista päivässä on jo liikaa).

Välimeren dieetin on havaittu vähentävän sydänsairauksien riskiä ja se on siksi saanut viime vuosina paljon myönteistä huomiota osakseen. Syynä tähän on kovien rasvojen vähäinen käyttö; Välimeren maiden keittiöissä ei ole käytetty juuri muuta rasvaa kuin oliiviöljyä.

Lisäksi dieetti sisältää runsaasti kasviksia ja hedelmiä, joiden antioksidantit auttavat soluja suojautumaan soluja muun muassa muistin heikkenemistä ja muita vanhenemiseen liittyviä oireita vastaan.

Plussat

  • Perustuu tieteellisiin tutkimustuloksiin sekä ruokaperinteiden säilyttämiseen
  • Kannustaa aktiiviseen elämään, koska liikunta on olennainen osa Välimeren dieettiä
  • Pienentynyt sydänsairauksien riski
  • Lisää diabeetikoille tärkeän adiponektiinin tuotantoa rasvakudoksessa

Miinukset

  • Annoskoot vaihtelevat maakohtaiseti, joten ruokapyramidin koostaminen on vaikeaa
  • Punaisen lihan käyttöä on rajoitettu

Jaa tämä sivu:

5:2-dieetti
Mimi Spencer ja Sarah Schenker

5:2-dieetti

150 maukasta ohjetta 5:2-paastopäiviin! Näillä resepteillä Suomi paastoaa entistä maukkaammin! 5:2-dieetti valloitti Suomen kesällä 2013. Nyt on tarjolla yksissä kansissa kylliksi reseptejä, joiden avulla pystyt sisällyttämään 5:2-paastodieetin osaksi päivittäistä elämääsi.

Klikkaa tästä ja lue lisää CDON.comin kirjakaupassa
Arvostele tämä dieetti: 
Lyhyet ja kevyet

Pystyt vähentämään aterian sisältämää rasvaa, kun vähennät lihan osuutta ja lisäät ruokiisi runsaasti kuituja sisältäviä papuja, herneitä ja linssejä.