South Beach -dieetti

South Beach -dieetti

Tämä korkeaproteiininen ruokavalio rajoittaa hiilihydraattien nauttimista ensimmäisessä vaiheessaan, mutta toisessa vaiheessa niitä saa taas syödä kohtuudella. South Beach -dieettikirjan kirjoitti lääketieteen tohtori A. Agatston, ja se kipusi New York Timesin bestseller-listalle. Dieetti on hieman sallivampi versio vähähiilihydraattisesta ja proteiinipitoisesta ruokavaliosta.

South Beach -dieetti koostuu kolmesta vaiheesta. Alkuvaiheessa vähennetään kaikkia hiilihydraatteja, joista hyvät eli hitaat otetaan vähitellen takaisin ruokavalioon. Proteiinia saadaan kalasta, kanasta, kalkkunasta, vähärasvaisesta vasikanlihasta, porsaanlihasta, naudasta, lampaasta, jogurtista ja vähärasvaisista juustoista, rasvoja puolestaan pähkinöistä ja oliivi-, rypsi- ja maapähkinäöljystä sekä toisinaan myös välipaloista. Annoskokojen säätely on tärkeää, ja kokojyvätuotteita ja alhaisen glykeemisen indeksin ruokia kannustetaan suosimaan.

Dieetin kanden ensimmäisen viikon aikana saa nauttia vähärasvaista punaista lihaa, kanaa, kananmunia ja kananmunankorviketta, kalaa ja oliiviöljyä. Hiilihydraatteja saa lähinnä vihanneksista, salaatista, pähkinöistä ja pienistä määristä vähärasvaista maitoa.

Vaiheessa 2 aletaan taas nauttia muitakin hiilihydraatteja, joilla on pieni glykeeminen indeksi. Vaihe kestää kaksi viikkoa tai niin kauan, että on pudotettu haluttu määrä painoa. Hedelmiä suositellaan lounaalla tai päivällisellä muttei aamiaiseksi. Riisi ja perunat eivät ole täysin kiellettyjä, mutta perunoiden sijaan suositellaan bataatteja tai kukkakaalisosetta, ja valkoinen riisi ja leipä korvataan tummalla tai villiriisillä sekä kokojyväleivällä. Voileivät voi korvata myös salaatinlehtiwrapeilla. Vaihe 3 on koko elämän pituinen painonsäilytysvaihe, jossa sitoudutaan tiettyihin periaatteisiin ja vältetään hiilihydraatteja ja rasvoja.

Tämä vähäkalorinen, korkeaproteiininen ja vähähiilihydraattinen ruokavalio sallii terveelliset rasvat, kuitupitoiset ruoat ja hyvät hiilihydraatit kohtuullisina annoksina. Tutkimusten mukaan niiden kohtuullinen käyttö helpottaa painon pitämistä normaalilukemissa.

Plussat

- Tiukassa ykkösvaiheessa paino putoaa vähäisen kalorimäärän ja siihen liittyvän nesteen poistumisen vuoksi.
- Pitkään kestävä vaihe 3 puuttuu useista muista samankaltaisista dieeteistä.

Miinukset

- South Beach -dieetti on muunnelma hiilihydraatteja rajoittavista dieeteistä, joita monet pitävät hankalina noudattaa.
- Dieetillä ei välttämättä saa tarpeeksi kalsiumia.

Jaa tämä sivu:

Arvostele tämä dieetti: 
Lyhyet ja kevyet

Oletko pitkästynyt? Älä yritä piristää tylsää päivää suklaapatukalla, vaan etsi työstäsi haasteita tai aloita uusi harrastus.