Laske itsellesi painoindeksi

Painoindeksi (Body Mass Index, BMI) on mittaluku, jolla arvioidaan painoa pituuden ja painon suhteena. Se voidaan laskea jakamalla paino (kg) pituuden (m) neliöllä. Painoindeksi on käyttökelpoisin painoon perustuva laihuuden ja lihavuuden osoitin.

Normaalipainoisen painoindeksi on välillä 18-25, joka soveltuu parhaiten 18-60 -vuotiaille aikuisille. Painoindeksiä ei yleensä tule käyttää ennen pituuskasvun loppumista. Ikääntyneiden ihannepainoindeksi voi olla myös jonkin verran suurempikin, mutta tarkkoja ohjearvoja ei ole olemassa.

On myös huomioitava, että painoindeksilukema voi olla kohonnut lihaksikkuuden takia, jolloin painoindeksin käytölle ei ole perusteita.

Jos kirjoitat alla oleviin kenttiin painosi ja pituutesi, painoindeksilaskuri kertoo sinulle oman indeksisi. Voit käyttää desimaalipistettä, jos haluat ilmoittaa tarkan painon ja pituuden. Esim. paino: 62.75 ja pituus: 168.5

Painoindeksiluokat aikuisilla:

Normaalia alhaisempi paino alle 18
Normaali paino 18 - 25
Lievä ylipaino 26 - 30
Merkittävä ylipaino 31 - 35
Sairaalloinen ylipaino yli 40

Jaa tämä sivu:

Suolisto ongelmat
Paula Heinonen

Vihdoinkin hyvä olo

Suoliston hyvinvoinnilla on suuri merkitys ihmisen terveydelle, energisyydelle ja vastustuskyvylle. Miksi kärsin ummetuksesta, vaikka juon runsaasti vettä ja liikun paljon? Miksi mahani on jokaisen aterian jälkeen turvoksissa? Vältänkö toistuvat nuhakuumeet ja korvatulehdukset suoliston kunnostuksella? Kirjan avulla opit ymmärtämään ja hoitamaan suolistoa, ja pääset eroon sinua kiusaavasta terveysongelmasta.

Klikkaa tästä ja lue lisää CDON.comin kirjakaupassa
Lyhyet ja kevyet

Muista, että ruoka ei ole pelkkä ravintoaineiden vaan myös mielihyvän lähde. Syömisestä saa ja jopa pitää nauttia!