Atkinsin dieetti

Atkinsin dieetti on yksi maailman tunnetuimmista vähähiilihydraattisista ruokavalioista. Tämä dieettiruokavalio nousi yleiseen tietoisuuteen kirjasarjalla, jonka ensimmäinen osa ilmestyi vuonna 1972. Ruokavalio on saanut nimensä kehittäjänsä, lääketieteen tohtori Robert Atkinsin (1930–2003) mukaan.

Atkinsin dieettiä pidetään tällä hetkellä tehokkaana tapana vähentää painoa ja hoitaa liikalihavuutta. Tätä dieettiä on kuitenkin arvosteltu voimakkaasti koko sen olemassaolon ajan. Kritiikki on kohdistunut erityisesti terveyshaittoihin, joita yleisiin ravintosuosituksiin nähden normaalia suuremman rasvan ja proteiinin syönnin on pelätty aiheuttavan. Lisäksi on epäilty, että ruokavaliota noudattamalla ei ole mahdollista saada ravintosuositusten mukaista määrää ravintokuituja. Lyhytaikaisissa tutkimuksissa Atkinsin dieetillä ei ole kuitenkaan todettu olevan haitallisia vaikutuksia terveydelle, päinvastoin.

Kun Atkinsin dieettiä verrataan toiseen vähärasvaiseen dieettiin, painonpudotusnopeus oli kuuden kuukauden mittaisessa tutkimuksessa yli kaksinkertainen. Toisessa, vuoden mittaisessa tutkimuksessa painonpudotus oli 6 kuukauden jälkeen noin kaksinkertainen tavalliseen ruokavalioon verrattuna, mutta noin vuoden kuluttua ero ei enää ollut merkittävä.

Plussat

- Syö rasvaa ja proteiinia niin paljon kuin haluat
- Pysy kylläisenä pidempään
- Painon putoaminen
- Helppo aloittaa ja jatkaa

Miinukset

- Ei sovi kasvissyöjille
- Rajoittaa hiilihydraattien saantia, joka voi edistää kuivumista ja lisätä heikkoa oloa
- Rajoittaa tärkeiden ravintoaineiden saantia
- Ei sovi kenellekään, jolla on diabetes tai sydän- tai munuaistauteja
- Lisääntynyt sydänkohtausten riski, ummetus ja pahanhajuinen hengitys ("Atkins breath") sekä voimakkaasti ammoniakille haiseva, polttava virtsa.

Jaa tämä sivu:

Uusi Atkins, uusi Sinä
Eric Westman

Uusi Atkins, uusi Sinä

Uusi Atkins Uusi Sinä on uudistettu versio alkuperäisestä Atkinsin dieetistä, jonka ansiosta paino putoaa ja tuloksena on entistä terveellisempi ja kiinteämpi vartalo. Uusi dieetti sisältää kaikki alkuperäisen Atkinsin dieetin edut: edelleen on mahdollista syödä ruhtinaallisesti ja tuntea itsensä kylläiseksi ja energiseksi vaarantamatta pysyvää painon pudotusta.

Klikkaa tästä ja lue lisää CDON.comin kirjakaupassa
Arvostele tämä dieetti: 
Lyhyet ja kevyet

Saat vähärasvaista ruokaa, kun käytät uunia tai grilliä, älä paista. Höyrytä tai keitä vihannekset.